Tuesday, July 26, 2011

diari pemulihan part 1

Posted by Puan Arh_Kenny at 9:28 PM
Assalamualaikum...

selalunya klu sebut guru pemulihan, mesti dh terbayang murid2 dia adalah yg jenis slow2 belajar klu nk banding dgn kwn2 seusia dia.

tak kurang jugak org melabelkan guru pemulihan adalah sbg pengasuh utk murid2 yg bermasalah tingkah laku. kiranya murid ni pandai tp sbb dia nakal n suka mengacau kawan2 dia.jd diasingkan n dletakkan di bawah guru pemulihan.

maafkan sy klu ada yg beranggapan sedemikian. fungsi guru pemulihan adalah bukan itu sbnarnya. jika anak itu pandai, kenapa perlu dletakkan di dlm kelas yg agak rendah tahap pengajarannya. bukankah ia telah merugikan masa depan anak itu. sepatutnya guru melakukan eksperimen n kajian kenapa murid ni aktif n suka mengacau kawan. bukannya mengambil jalan pintas dgn menghantar ke pemulihan. sebenarnya ia bergantung pada kaedah cuba jaya. hari ini, kita cuba langkah A, tak berjaya cuba langkah B dan seterusnya sehingga masalah dapat diatasi. sbb kita dilahirkan sbg manusia yg lemah namun pengalaman demi pengalaman itu yg akan mematangkan kita.

sy pernah mempunyai murid pemulihan yg hanya suka bermain. jd, sy cuba bermain psikologi dgnnya. jika dia mahu bermain, jd sy terapkan p&p secara permainan dgnnya. dan sekali sekala, sy gunakan kaedah win-win dgn nya. sy beritahu dia jika dia dengar cakap sy n buat apa yg sy suruh, sy benarkan dia bermain setelah kerjanya siap. alhamdulillah berjaya.

Namun, ada juga kdg2 teknik sy gunakan ini tidak berjaya memancing budak lain. pernah suatu kali, sy berhadapan dgn seorang murid yg tidak boleh duduk diam. ada saja yg dikacau n boleh menganggu perjalanan p&p sy kerana terpaksa mengawal dia. sy guna kaedah bermain, dia lagi bertambah nakal n sukar dikawal. sy gunakan kaedah kekerasan , lg dia melawan. last2, sy cari kelemahan dia. rupa-rupanya dia sgt suka minum air. bekas air yg dia bawa sgt besar n sekali tgk kita mcm tak percaya itu adalah bekas air utk murid tahun 2. jd, sy tahan n simpan bekas air dia. jika dia belum siap kerja, dia tidak dbenarkan minum air. alhamdulillah berjaya n dia dgr kata sy.

sekarang ni sy ajar anak2 murid sy. jika buat salah, mengaku dan cakap maafkan saya. contohnya, kalau ada yg koyakkan buku. bila ditanya. semua tak mengaku n malah menuding jari pd kwn2 lain. jd sy terapkan jika buat salah. jgn takut mengaku n ucapkan maaf. alhamdulillah, sudah ada beberapa murid sy yg berani berdepan dgn sy bila buat salah n ucap maaf. malah siap bersalam tgn dgn sy. sejuk ati kita sbg guru.

tp, kita sbg guru jgn laa bila murid dh mengaku salah. kita melenting marah n pukul dia. sepatutnya kita harus menghargai keberanian dia untuk mengakui kesalahan. berikan kata-kata nasihat supaya dia tidak mengulangi kesalahan.

jumpa lagi di entry diari pemulihan part 2...!

*** sy jd terharu jika dtg sekolah terjumpa bekas murid pemulihan. diorang akan dtg pd sy n ucap selamat pg sambil salam tgn sy. cepatnya diorang membesar....! terasa baru semalam mengajar diorang..

2 comments on "diari pemulihan part 1"

Anonymous said...

entry yg menyentuh rasa mia baca..mia suke sekali....sebenarnya ble piki kerja guru pemulihan ni dlm zmn sekarangtgh dok bz exam, mia rs lega....ada hikmah bsr mia jd guru pemulihan...meski org kata klu kte jd GPK, dh x boleh ajar kelas pemulihan...jasa guru pemulihan pasti dikenang jua....terutama murid2 pemulihan...tgk mereka berjaya, kte yg suke

Puan Arh_Kenny on July 28, 2011 at 12:23 AM said...

hmm..kan mia..kita ni sbg pembuka jln utk terus dia mengenal ilmu..semoga Allah swt memberkati usaha kita..;)

Post a Comment

Tuesday, July 26, 2011

diari pemulihan part 1

Assalamualaikum...

selalunya klu sebut guru pemulihan, mesti dh terbayang murid2 dia adalah yg jenis slow2 belajar klu nk banding dgn kwn2 seusia dia.

tak kurang jugak org melabelkan guru pemulihan adalah sbg pengasuh utk murid2 yg bermasalah tingkah laku. kiranya murid ni pandai tp sbb dia nakal n suka mengacau kawan2 dia.jd diasingkan n dletakkan di bawah guru pemulihan.

maafkan sy klu ada yg beranggapan sedemikian. fungsi guru pemulihan adalah bukan itu sbnarnya. jika anak itu pandai, kenapa perlu dletakkan di dlm kelas yg agak rendah tahap pengajarannya. bukankah ia telah merugikan masa depan anak itu. sepatutnya guru melakukan eksperimen n kajian kenapa murid ni aktif n suka mengacau kawan. bukannya mengambil jalan pintas dgn menghantar ke pemulihan. sebenarnya ia bergantung pada kaedah cuba jaya. hari ini, kita cuba langkah A, tak berjaya cuba langkah B dan seterusnya sehingga masalah dapat diatasi. sbb kita dilahirkan sbg manusia yg lemah namun pengalaman demi pengalaman itu yg akan mematangkan kita.

sy pernah mempunyai murid pemulihan yg hanya suka bermain. jd, sy cuba bermain psikologi dgnnya. jika dia mahu bermain, jd sy terapkan p&p secara permainan dgnnya. dan sekali sekala, sy gunakan kaedah win-win dgn nya. sy beritahu dia jika dia dengar cakap sy n buat apa yg sy suruh, sy benarkan dia bermain setelah kerjanya siap. alhamdulillah berjaya.

Namun, ada juga kdg2 teknik sy gunakan ini tidak berjaya memancing budak lain. pernah suatu kali, sy berhadapan dgn seorang murid yg tidak boleh duduk diam. ada saja yg dikacau n boleh menganggu perjalanan p&p sy kerana terpaksa mengawal dia. sy guna kaedah bermain, dia lagi bertambah nakal n sukar dikawal. sy gunakan kaedah kekerasan , lg dia melawan. last2, sy cari kelemahan dia. rupa-rupanya dia sgt suka minum air. bekas air yg dia bawa sgt besar n sekali tgk kita mcm tak percaya itu adalah bekas air utk murid tahun 2. jd, sy tahan n simpan bekas air dia. jika dia belum siap kerja, dia tidak dbenarkan minum air. alhamdulillah berjaya n dia dgr kata sy.

sekarang ni sy ajar anak2 murid sy. jika buat salah, mengaku dan cakap maafkan saya. contohnya, kalau ada yg koyakkan buku. bila ditanya. semua tak mengaku n malah menuding jari pd kwn2 lain. jd sy terapkan jika buat salah. jgn takut mengaku n ucapkan maaf. alhamdulillah, sudah ada beberapa murid sy yg berani berdepan dgn sy bila buat salah n ucap maaf. malah siap bersalam tgn dgn sy. sejuk ati kita sbg guru.

tp, kita sbg guru jgn laa bila murid dh mengaku salah. kita melenting marah n pukul dia. sepatutnya kita harus menghargai keberanian dia untuk mengakui kesalahan. berikan kata-kata nasihat supaya dia tidak mengulangi kesalahan.

jumpa lagi di entry diari pemulihan part 2...!

*** sy jd terharu jika dtg sekolah terjumpa bekas murid pemulihan. diorang akan dtg pd sy n ucap selamat pg sambil salam tgn sy. cepatnya diorang membesar....! terasa baru semalam mengajar diorang..

2 bintang:

Anonymous said...

entry yg menyentuh rasa mia baca..mia suke sekali....sebenarnya ble piki kerja guru pemulihan ni dlm zmn sekarangtgh dok bz exam, mia rs lega....ada hikmah bsr mia jd guru pemulihan...meski org kata klu kte jd GPK, dh x boleh ajar kelas pemulihan...jasa guru pemulihan pasti dikenang jua....terutama murid2 pemulihan...tgk mereka berjaya, kte yg suke

Puan Arh_Kenny said...

hmm..kan mia..kita ni sbg pembuka jln utk terus dia mengenal ilmu..semoga Allah swt memberkati usaha kita..;)

 

Bintang Monolog Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal